Τετάρτη 23 Ιουλίου 2014

Καλλιέργεια φιλαναγνωσίας σε παιδιά βρεφικής ηλικίας - μέρος 2ο!

Το Ι.ΙΕΚ D.O.M.I. συμβουλεύει τους γονείς. Με την υποστήριξη του Τομέα Παιδαγωγικών.
 
Το οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού είναι το πρώτο και το σημαντικότερο μέσα στο οποίο μεγαλώνει και κινείται το παιδί, παρέχοντάς του αγάπη, ασφάλεια, τρυφερότητα, αγωγή, κίνητρα για την εξέλιξή του. Συχνά, η οικογένεια αντιμετωπίζει διάφορες καταστάσεις και μεταβολές από  παράγοντες εσωτερικούς και εξωτερικούς, συχνά απρόβλεπτους. Κάποτε οι καταστάσεις αυτές είναι σοβαρές. Το να συνεργαστούμε και να βοηθήσουμε τους γονείς το χρωστάμε στο παιδί.
Η στήλη αυτή έχει τη διάθεση να βοηθήσει στον τομέα της Συμβουλευτικής Γονέων. Θα δίνουμε κάποιες προτάσεις για ένα από τα οικογενειακά θέματα που τυχόν θα συναντήσετε ως γονείς ή ως παιδαγωγοί. Επίσης, μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας στο e-mail: xatzigiannaki@domi-iek.gr ή info@domi-iek.gr

[Δείτε όλα τα κείμενα της ενότητας]
 
Καλλιέργεια φιλαναγνωσίας σε παιδιά βρεφικής ηλικίας
 
Η ανάγνωση ενός λογοτεχνικού βιβλίου συμβάλλει στη γλωσσική και αισθητική καλλιέργεια του αναγνώστη, τον ευαισθητοποιεί απέναντι στα προβλήματα της ζωής, τον προβληματίζει και διευρύνει ουσιαστικά τις ίδιες του τις προσωπικές εμπειρίες. Η επαφή με τα λογοτεχνικά βιβλία είναι  στην πραγματικότητα ένα παιχνίδι, μια δραστηριότητα που απελευθερώνει τις δημιουργικές δυνάμεις των παιδιών και τα οδηγεί στη χαρά και την απόλαυση. Ο ρόλος του παιδαγωγού προσχολικής ηλικίας  στο ταξίδι αυτό είναι καθοριστικός, όπως περιγράφεται στο δεύτερο μέρος του άρθρου για την αξία της φιλαναγνωσίας.  
 
Η θετική επίδραση του Παιδαγωγού στην οικογένεια
 
Ο παιδαγωγός στον παιδικό σταθμό ανήκει στην εκπαίδευση και πρέπει να είναι ενημερωμένος για τα κατάλληλα παιδικά βιβλία κάθε ηλικίας, όχι μόνο για να εξοπλίσει με αυτά την τάξη του, αλλά και για να είναι σε θέση να ενημερώνει τους γονείς. Πρέπει να γνωρίζει ποια βιβλία είναι κατάλληλα για τις διάφορες ηλικίες, ποια βιβλία αξίζουν τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς την αισθητική κ.λπ.
 
Όταν ο παιδαγωγός προσανατολίσει τόσο τα βρέφη και τα μικρά παιδιά της τάξης του όσο και τις οικογένειές τους προς το βιβλίο, ίσως να συναντήσει αντιστάσεις του τύπου:
 
- Από τόσο μικρά βιβλία;
- Αφού δεν ξέρουν να διαβάζουν, τι θα τους προσφέρουν τα βιβλία;
- Ας τα αφήσουμε να παίξουν και έχουν χρόνο για βιβλία όταν πάνε σχολείο.
 
Τέτοιες ερωτήσεις κάνουν όλοι οι γονείς είτε επειδή αγνοούν την τεράστια αξία των βιβλίων είτε γιατί θεωρούν τη βρεφική ηλικία απαγορευτική για τέτοιες δράσεις.
 
Ο παιδαγωγός οφείλει να εκθέσει με επιστημονικά επιχειρήματα τα νέα ερευνητικά δεδομένα και να τονίσει την ανάγκη να έρχονται τα βρέφη σε επαφή με τα βιβλία από τον πρώτο ακόμη καιρό της γέννησής τους, αντίθετα με την άποψη που επικρατούσε παλιότερα ότι τα βιβλία χρειάζονται μόνο σε αυτούς που γνωρίζουν ανάγνωση.
 
Η νέα τάση τονίζει το γεγονός ότι αναγνώστες γίνονται μόνο όσοι ζουν και αναπνέουν μαζί με τα βιβλία.
 
Ας δημιουργήσουμε ένα έθνος από αναγνώστες ξεκινώντας από την κούνια.
 
 
Μαρία Διακογιάννη
Καθηγήτρια Βρεφοκομίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου